Belevenissen....Van Drie in Kroatie

Gert van Drie op Big game avontuur in Kroatie.
(video en link naar foto's onderaan dit verhaal)

Afgelopen zomer ben ik op vakantie geweest in Kroatie met mijn gezin.
Het was voor ons de vierde keer op rij om af te reizen naar dit prachtige land en zeker nu met het vooruitzicht om te gaan vissen met Lex Snoeijs.
Vooraf had ik al een aantal keren gesproken met hem en ik kreeg er steeds meer zin in.
Als ik in Kroatie zou arriveren zouden we samen even kijken wanneer we een dag konden plannen, een en ander was uiteraard afhankelijk van zijn planning en het weer.

Voor degene die Lex niet kennen even een korte kennismaking. Lex heeft zijn hele leven al gevist en zeker ook Big Game. Verder is Lex een ex bestuurslid van onze vereniging en heeft hij ook functies vervuld bij de Nvvs. Deze bioloog heeft besloten om te emigreren met vrouw (en boot) naar Jezera in Kroatie. Inmiddels heeft hij een paar prachtige appartementen voor zijn gasten en kun je voor relatief weinig geld Big game vissen .
Voor verdere info kun je op de mooie site kijken van Lex en zijn vrouw. www.comefishwithalex.nl

We hadden de afspraak gepland en 's morgens om 9 uur zat ik met mijn zoon en zijn vriendin heerlijk een bak koffie te drinken in de haven van Jezera. Niet dat de laatste twee van vissen houden maar ze wilden het wel een keer een dagje meemaken.

Lex had zijn zaakjes geregeld (3 kistjes sardines als aasvis en natuurlijk de catering) en om half tien vertrokken we uit de haven richting het open water.
Met 40 tot 45 km per uur waren we in 30 minuten op de eerste stek waar al mensen in een bootje stonden te zwaaien dat er vis op die plek aanwezig was ... En dat klopte want direct zag ik een grote vis in het water plonzen waarbij ik niet kon zien wat het was.
Lex handelde direct maar na een half uur niets meer te hebben gezien zijn we 15 minuten verderop gegaan. Deze eerste actie had er al wel toe geleid dat mijn adrenaline tot grote hoogte was gestegen.

Bij de tweede plek aangekomen heeft Lex me e.e.a. uitgelegd, we bleven de hele dag driften en gingen vissen met 3 hengels. Één op 5 mtr., op 35 mtr en de laatste op 75 meter diepte allen beaasd met een sardine.
De diepte hier was 220 mtr!!
Mijn taak was het o.a om de sardines in 3 stukjes te snijden en daarna in de voermachine te gooien, deze machine kun je instellen op tijd en nu werd er om de 45 seconden een stukje vis in het water gedropt en zo werd een constant aasspoor gecreëerd. Ook had Lex zak buitenboord hangen met gecrushte sardines. Nadat ik mijn handen had gewassen achterop de boot waarschuwde Lex mij nog even voor het feit dat er regelmatig grote haaien rond de boot zwemmen die uiteraard ook op het spoor af komen, oeps even slikken dus.
De zee was spiegelglad en Lex had liever een beetje een kabbeltje gehad zodat onze "prooi" de blauwvintonijn, de oppervlakte niet goed kon zien.

De ochtend ging voorbij zonder enige actie. In de middag kwam er een klein briesje maar het bleef erg warm op het water. De enige actie die er nog was kwam van een pijlstaartrog die zich tegoed deed aan de stukjes sardines achter de boot. Na wat gegeten en gedronken te hebben ben ik op de stoel van Lex gaan zitten en dommelde een beetje voor me uit.... Weer geen blauwvintonijn!
Lex bleef volhouden, aasspoor uitzetten en blijven turen over het water.

Nadat ik was ingedut werd ik abrupt gewekt door een gillende slip, versuft en zenuwachtig rende ik naar achter op de boot en het signaal van Lex was duidelijk, Tuna,Tuna !!! Gordel om en de 80 ponds hengel vastclippen. De tonijn had zich vergrepen aan de sardine aan de oppervlakte en met een minuut of vijf zei ik tegen Lex " ik heb hem al zowat" .... lachend reageerde hij ..... Ik spreek je over een uurtje wel weer!
Een uurtje? Zo groot is ie toch niet? Nee dat niet ! maar weet je wel dat een blauwvintonijn 25 x de hemoglobinewaarde in zijn bloed heeft t.o.v. een mens. Dat is dus EPO!!
Met andere woorden, hij wordt niet moe ........ Maar jij wel Gert ! (Daar ben je dus bioloog voor.) Tijdens de dril wordt ik verzorgd door Thomas ,mijn zoon, Eten Pa, drinken Pa zei hij een paar keer en ja het was nodig ook want het zweet gutste van me af en de hengel even neerleggen gaat niet.
Soms zwom de vis wat naar me toe en kon ik wat lijn indraaien maar dat werd binnen no time weer goedgemaakt door de tonijn. Wat een power zit daar in zeg!
Eindelijk de laatste honderd meter lijn (blauwgekleurd) maar binnen 2 minuten weer naar 150 meter, al het werk van de laatste 10 minuten binnen 2 minuten door de tonijn vernietigd.
Na zo'n 3 kwartier kregen we de eerste contouren van een vis te zien maar het duurde nog even , je kan er namelijk 30 meter diep kijken! , voordat de tonijn aan de oppervlakte kwam en ja het was een blauwvintonijn,, eindelijk .Lex heeft hem geschat op 45 kg. dus eigenlijk een kleintje maar wat maakt het uit.Nadat ik hem een handkus had gegeven liet Lex hem weer gaan want dat is natuurlijk ook sportvissen.
Buiten het feit dat het verboden is om deze vis mee te nemen is het voor ons niet meer dan normaal om de duurste vis ter wereld toch weer te laten gaan. Terug in de haven hebben we nog even een lekker biertje en pizza genutigd en zijn we huiswaarts gekeerd naar de camping.

Wat een geweldige belevenis Lex bedankt nog hiervoor en je vasthoudendheid tijdens mijn "wegtrekkertje".
Dit was zeker niet de laatste keer dat ik langs kom bij je en dan kunnen we misschien ook op andere soorten gaan vissen. Hou je van speciaal vissen ? Gewoon doen!!!!
Voor degenen die meer willen weten over deze beleving kunnen mij altijd bellen. 06-54982321

Ga voor foto's naar pagina Fotoalbum en selecteer album Gert van Drie in Kroatie